Iran Aviation Forum

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
خروج هواپیماى آر‌جى ‌١٠٠ ماهان از باند فرودگاه خارک
#1
مدیر‌ روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با تایید خبرخروج یک فروند هواپیمای ماهان از باند فرودگاه خارک، گفت: هیچ یک از
مسافران پرواز شماره ۴۵۲۵ ماهان در مسیر اهواز - خارک صدمه ندیده‌اند.

رضا جعفرزاده در خصوص حادثه در پرواز اهواز-خارک گفت: این پرواز که از اهواز عازم جزیره خارگ بود راس ساعت ۱۳ به وقت محلی، هنگام فرود به علت باد شدید از باند فرودگاه خارک خارج شد.
مدیر روابط عمومی سازمان هوایپمایی کشوری با بیان اینکه در این حادثه تنها دماغه هواپیمای BAE صدمه دیده است، گفت: همه مسافران این پرواز در سلامت کامل هستند.
به گفته جعفرزاده، هم اکنون مسئولان شرکت هواپیمایی ماهان برای جابه جایی مسافران این هواپیما در این مسیر، هواپیمای جایگزین به جزیره خارک اعزام کرده اند.
بخشدار ویژه خارک نیز در گفت و گو با مهر از بروز حادثه برای پرواز اهواز - خارک خبر داد و گفت: در این حادثه هواپیما از باند فرود خارج شد.
محمود رضايی بخشدار ويژه خارک توضیح داده است که هواپيمای ماهان BAE ۱۴۶ -۳۰۰ با ريجيستر EP-MOF ظهر یکشنبه از اهواز عازم جزيره خارک بود که موقع فرود از باند فرودگاه خارج شد.
وی با اعلام اینکه به‌زودی كارگروهی در ارتباط با اين حادثه تشكيل خواهد شد و علت بروز حادثه بررسی می شود. اضافه کرد: با تلاش تمامی كاركنان فرودگاه خارک و نيروهای مستقر در اين فرودگاه آسيبی به كسی وارد نشد.
یک فروند هواپیمای آر‌جی ۱۰۰ متعلق به ماهان، امروز پس از پرواز از فرودگاه اهواز در باند فرودگاه خارک به زمین می‌نشیند اما با پایان یافتن باند، ۲۰ مترهم پس از انتهای باند حرکت می‌کند و در واقع از باند منحرف می‌شود. در این حادثه چرخ دماغه هواپیما آسیب دیده و می‌شکند و دماغه به زمین می‌خورد.
طبق اعلام ماهان، این هواپیما حامل ۷۹ مسافر و ۹ خدمه بود که همه به سلامت از هواپیما پیاده می‌شوند، همچنین هواپیمای دیگری برای اعزام مسافران بعدی این هواپیما (مسیر خارک-شیراز) به خارک اعزام شده است.
[تصویر:  34042.jpg]
منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
پاسخ
#2
توضیح معاون شرکت هواپیمایی ماهان درباره حادثه فرودگاه خارک

معاون شرکت هواپیمایی ماهان با اشاره به سانحه روز گذشته هواپیمای آرجی 100 ماهان ایر در فرودگاه خارک گفت: شرایط خاص جوی و «قیچی باد» فرودگاه خارک در آن ساعت قابل پیش بینی نبود.

فرامرز سروی با بیان اینکه کنترل هواپیما در شرایط جوی «ویندشیر» که اصطلاحا به آن قیچی باد هم می گویند به مهارت بالایی نیاز دارد که خوشبختانه خلبان آرجی 100 روز گذشته توانست با کم ترین میزان خسارت هواپیما را در این شرایط جوی خاص کنترل کند.
وی تاکید کرد: این پدیده‌های جوی منحصر به ایران نیست و این دست از سوانح در تمام فرودگاه‌های دنیا می‌تواند اتفاق بیفتد که البته میزان خسارت آن بستگی به میزان تجهیزات فرودگاهی، تجهیزات خود هواپیما و قدرت آن و مهم‌تر از همه مهارت خلبان در کنترل هواپیما دارد.
معاون ماهان ایر با بیان اینکه خوشبختانه با رشد تجهیزات، این سوانح به حداقل رسیده است، ادامه داد: در سانحه روز گذشته که هواپیمای ماهان به دلیل شدت باد از باند خارج شد، خوشبختانه خسارت زیادی ندید و به زودی تعمیر و به ناوگان برمی گردد.  
سروی در پاسخ به این سوال ایلنا که آیا نمی‌توان با پیش بینی وضعیت هوا و اطلاعات سازمان هواشناسی از این سوانح جلوگیری کرد، تاکید کرد: ویندشیر و یا قیچی باد، پدیده جوی غیر قابل پیش بینی است و در کسری از ثانیه اتفاق می افتد و سازمان هواشناسی نمی تواند وقوع این پدیده را پیش بینی کند و یا زمان احتمال وقوع آن را تخمین بزند.
وی ادامه داد: هواپیما دقیقا در حین فرود و نشستن در باند درگیر ویندشیر شد که در نهایتا هم قیچی باد هواپیما را از باند خارج کرد. اصطلاحا گفته می شود که در این شرایط باد، جریان هوا را قیچی می کند و در زمان فرود هم موتورهای هواپیما خاموش است و این بحرانی‌ترین شرایطی است که خلبان در آن قرار می گیرد.
روز گذشته -30 خرداد 1395- یک فروند هواپیمای آر‌جی 100 متعلق به ماهان به دلیل شدت باد از باند فرودگاه خارک خارج شد و با برخورد دماغه به زمین چرخ جلوی هواپیما کج شد. این هواپیما حامل 79 مسافر و 9 خدمه بود که به هیچ از مسافران آسیبی وارد نشد.

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
پاسخ
#3
نقل قول: در زمان فرود هم موتورهای هواپیما خاموش است

البته این جمله صحیح نیست که ایشون متاسفانه بکار برده اند

هرگز در شرایط نرمال (سالم بودن موتور) موتور هواپیما در هنگام فرود خاموش نیست!!!
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
Iran Aviation Forum Iran Aviation Forum Iran Aviation Forum Iran Aviation Forum