Iran Aviation Forum

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ورود نسل جديد هواپيماهائ ATR به ايران
#1
هواپیمای ATR-72از خانواده هواپیماهای توربوپراپ و با گنجایش کم است که توسط شرکت ایتالیایی ـ فرانسوی ATR تولید می‌شود. این هواپیما بسته به سفارش مشتری، ظرفیت 68 تا 78 مسافر را دارد و برای مسیرهای کوتاه استفاده می‌شود.

تولید سری 600 این هواپیما در سال 2007 اعلام شد که آخرین تکنولوژی‌های روز در آن مشاهده می‌شود. در این سری، مصرف سوخت اقتصادی‌تر شده و هزینه‌های نگهداری این هواپیما نیز به مراتب کاهش یافته است. این سری از موتور پرت اند ویتنی PW127M که موتوری جدید به حساب می‌آید نیرو می‌گیرد و عرشه پروازی آن دارای Glass Cockpit است که شامل 5 ال‌سی‌دی می‌شود.
یکی دیگر از اصلاحاتی که در سری 600 صورت گرفته افزایش قدرت موتورها و سیستم تنظیم خودکار و دیجیتالی تعادل هواپیماست. (این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است)
شرکت ATR اخیرا با ارائه کابین جدید ARMONIA در تولیدات خود، فضایی مدرن‌تر، جذاب‌تر و راحت‌تر را با صندلی‌های جدید، جامه‌دان بزرگتر و همچنین نصب LCDهای پنج اینچی به ازای هر دو ردیف صندلی فراهم کرده است.
[تصویر:  1396022714170793110899344.jpg]

ATR 72


ATR 72-100 شامل:
  - ATR 72-101: دارای دو درب ورودی در جلو و عقب هواپیما و دو موتور PW124B
  - ATR 72-102: در این مدل قسمت بار در جلو و مسافر در عقب هواپیماست و دارای دو موتور PW124B است
ATR 72-200 شامل:
  - ATR 72-201: بیشینه وزن برخاست بیشتر از مدل 101 و مجهز به دو موتور PW124B
  - ATR 72-202: بیشینه وزن برخاست بیشتر از مدل 102 و مجهز به دو موتور PW124B
ATR 72-210 شامل:
  - ATR 72-201: توانایی تحمل ارتفاع بیشتر و درجه حرارت بالاتر با استفاده از دو موتور PW127
  - ATR 72-202: این مدل با درب بزرگ قسمت بار، مخصوص حمل بارهای با سایز بزرگ ساخته شد و تفاوت دو مدل آن در محل قرار گرفتن درب‌های خروج اضطراری است.
ATR 72-212A شامل:
  - ATR 72-500: تحمل ارتفاع بیشتر و درجه حرارت بالاتر با استفاده از دو موتور PW127 با ملخ شش پره
  - ATR 72-600: مدل توسعه یافته‌تر با ملخ شش پره روی موتور PW127F و PW127M با افزایش توان و تقویت امکانات برای خلبان
در تولید ATR 42-600 و ATR 72-600 پیشرفت‌های مختلفی در راستای افزایش بهره‌وری، کاهش مصرف سوخت و هزینه‌های عملیاتی کمتر صورت گرفته است. این دو مدل مجهز به موتور کانادایی PW127M هستند که با ۵٪ افزایش توان به برخاست راحت‌تر باندهای کوتاه، در آب و هوای گرم و در ارتفاع زیاد از سطح دریا کمک می‌کند. تولیدکنندگان با اضافه کردن چندین صفحه نمایش کامپیوتری در کابین پرواز به امنیت پرواز اضافه کردند. همچنین با تغییر مدل صندلی‌ها و سبک‌تر کردن وزن آن‌ها ظرفیت مسافران را در برخی سفارشات به 74 تا 78 صندلی رسانده و محل قرار دادن چمدان‌ها را نیز بزرگتر کرده‌اندA
مشخصات هواپیمایATR 72–600
ویژگی‌های عمومی

ـ کرو: 2 نفر
ـ ظرفیت: 78-68 مسافر
ـ طول: 27.17 متر
ـ فاصله بین دو بال: 27.05 متر
ـ عرض: 2.57 متر
ـ ارتفاع: 7.65 متر
ـ مساحت بال: 61 متر مربع
ـ وزن خالص هواپیما: 13.010 کیلو گرم
ـ حداکثر وزن هنگام برخواست: 23.000 کیلوگرم
ـ ظرفیت سوخت: 5.000 کیلوگرم
ـ نیروی محرکه: دو موتور پرت‌اندویتنی کانادایی PW127 سری M یا N 
کارایی
ـ سرعت کروز: 509 کیلومتر بر ساعت
ـ محدوده پرواز: 1.528 کیلومتر
ـ سقف پرواز: 7.620 متر (25.000 پا)
ـ نرخ صعود: 6.88 متر بر ثانیه
 [تصویر:  ATR-delivery-300x336.jpg]
 ورود ATR هاى ايران اير به اشيانه
ورود نسل اول ATR به ایران
در سال 1372 شرکت هواپیمایی آسمان یک فروند هواپیمای ATR 42-320 و چهار فروند هواپیمای ATR 72-212 به صورت نو خریداری و وارد کشور کرد. در آذر 1379 و آذر 1381 نیز دو فروند دیگر از سری ATR 72-212A به صورت نو به ناوگان آسمان افزوده شد.
هواپیمای ATR 42-320 مدت نه سال در ایران پرواز می کرد و سپس توسط شرکت Olympic Aviation یونان خریداری شد و هم‌اکنون در کشور هندوراس زمینگیر است. از شش فروند باقیمانده نیز، دو فروند زمینگیر هستند. (این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است)
شرکت آسمان همچنین در سال 1381 یک فروند ATR را برای حدود سه ماه و یک فروند دیگر را برای حدود 19 ماه اجاره کرده بود
روزشمار ورود هواپیماهای ATR جدید به ایران
27 دی 1394
ـ در ساعت یک بامداد روز یکشنبه 27 دی 1394 به دنبال قرائت بیانیه مشترک ظریف ـ موگرینی درباره برجام، اساس تحریم‌های منعقد شده بر علیه ایران لغو شد و برای اولین‌بار پس از سه دهه تحریم غیرعادلانه، ممنوعیت خرید هواپیمای مسافربری مرتفع و امکان بازسازی ناوگان هوایی کشور و ارتقای ایمنی پروازها فراهم شد. (این مطالب از وبلاگ طیاره کپی شده است)
یک روز قبل از آن، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در راستای اجرای برجام، به جان کری، وزیر خارجه این کشور مجوز داده بود تا ممنوعیت صادرات هواپیماهای مسافربری به ایران را لغو شود.
4 بهمن 1394
ـ در این روز همزمان با برگزاری اجلاس دو روزه هوانوردی «ایران 2016» نمایندگانی از شرکت ATR با حضور در ایران، در خصوص فروش هواپیما با مسئولان ایران‌ایر تبادل‌نظر و رایزنی کردند.
12 بهمن 1394
ـ در حاشیه سفر دكتر روحانی به رم، تفاهم‌نامه اولیه خرید 20 هواپیمای ATR 72-600 بین شرکت‌ هواپیمایی ایران‌ایر و هواپیماسازی ایتالیایی ـ فرانسوی ATR در تهران به امضا رسید. بر اساس این تفاهم‌نامه، ایران‌ایر سفارش ساخت 20 فروند از این هواپیما را به صورت قطعی و 20 فروند دیگر را به صورت اولویت خرید به شرکت ATR داد.
3 مهر 1395
ـ در این روز یک فروند هواپیمای ATR-72-600 جهت نمایش به مسئولان ایران‌ایر و انجام تعدادی پرواز آزمایشی به برخی از شهرهای ایران وارد فرودگاه مهرآباد شد.
8 دی 1395
ـ در این روز هواپیمای EP-ITD نخستین پرواز آزمایشی خود را در تولوز فرانسه انجام داد.
14 دی 1395
ـ در این روز هواپیمای EP-ITA نخستین پرواز آزمایشی خود را در تولوز فرانسه انجام داد.
15 دی 1395
ـ در این روز هواپیمای EP-ITD دومین پرواز آزمایشی خود را در تولوز فرانسه انجام داد.
16 دی 1395
ـ در این روز هواپیمای EP-ITA دومین پرواز آزمایشی خود را در تولوز فرانسه انجام داد.
22 دی 1395
ـ در این روز هواپیمای EP-ITC نخستین پرواز آزمایشی خود را در تولوز فرانسه انجام داد.
25 دی 1395
ـ در این روز هواپیمای EP-ITB نخستین پرواز آزمایشی خود را در تولوز فرانسه انجام داد.
28 دی 1395
ـ در این روز هواپیمای EP-ITB دومین پرواز آزمایشی خود را در تولوز فرانسه انجام داد.
27 بهمن 1395
ـ در این روز وزیر راه‌وشهرسازی از نهایی شدن مذاکرات برای خرید هواپیمای ATR خبر داد و گفت که قرارداد خرید این هواپیماها در حال حاضر در مرحله تبادل سند به سر می‌برد. 
18 اسفند 1395
ـ فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران‌ایر با بیان اینکه تا قبل از پایان سال هواپیمایی از ATR وارد کشور نخواهد شد، اظهار داشت: قرارداد ما در همه موارد بجز مسئله پشتیبانی موتور هواپیما تکمیل شده است و بعید می‌دانم بتوانیم قرارداد با ATR را تا قبل از پایان سال به امضا برسانیم.
19 اسفند 1395
ـ در این روز هواپیمای EP-ITA سومین پرواز آزمایشی خود را در تولوز فرانسه انجام داد.
 23 فروردین 1396
ـ قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل گفت: تا اوایل اردیبهشت‌ماه تعداد 4 فروند و تا پایان آذر ماه 1396 جمعا تعداد 13 هواپیمای ATR وارد ناوگان ایران‌ایر خواهد شد.
24 فروردین 1396
طى مراسمى در تهران، قرارداد بين شركت هواپيمايى ايران‌اير و شرکت هواپیماسازی ایتالیایی ـ فرانسوی ATR برای خرید 20 فروند هواپیما امضا شد. 
1 اردیبهشت 1396
ـ در این روز هواپیمای EP-ITA برای آماده‌سازی نهایی قبل از تحویل، از فرودگاه Francazal تولوز به فرودگاه اصلی تولوز (Blagnac) منتقل شد.
5 اردیبهشت 1396
ـ در این روز هواپیمای EP-ITB پرواز پذیرش خود را انجام داده و برای آماده‌سازی نهایی قبل از تحویل، از فرودگاه Francazal تولوز به فرودگاه اصلی تولوز منتقل شد. 
[b]6 اردیبهشت 1396
[/b]ـ در این روز هواپیمای EP-ITD پرواز پذیرش خود را انجام داده و برای آماده‌سازی نهایی قبل از تحویل، از فرودگاه Francazal تولوز به فرودگاه Blagnac منتقل شد.
- در این روز همچنین هواپیمای EP-ITA پرواز پذیرش انجام داد.

8 اردیبهشت 1396

ـ در این روز هواپیمای EP-ITC برای آماده‌سازی نهایی قبل از تحویل، از فرودگاه Francazal تولوز به فرودگاه اصلی تولوز (Blagnac) منتقل شد.
26 اردیبهشت 1396
ـ هواپیماهای EP-ITA و EP-ITB و EP-ITC و EP-ITD طی مراسمی در تولوز فرانسه به مدیرعامل ایران‌ایر تحویل داده شدند.
27 اردیبهشت 1396
ـ هر چهار هواپیما شب گذشته از تولوز به سمت تهران پرواز کرده و پس از یک فرود کوتاه در آتن یونان، جهت سوختگیری و استراحت، صبح این روز بصورت همزمان در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشستند.

[تصویر:  57489955.jpg?ts=1498045331768]
ATR هاى جديد در اشيانه ( هما )
[تصویر:  img_8649.jpg?itok=RtJzXzLf&c=1cd6d50d62b...37fe5bddf4]

چهار فروند ATR 72-600 ايران اير به ريجستر هائ : EP-ITA , EP-ITB , EP-ITC , EP-ITD
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  جزئيات جديد از قرارداد خرید هواپيماهای ایرباس‌ و ATR EP-FQP 0 9,472 2016/05/22، 08:35 PM
آخرین ارسال: EP-FQP

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
Iran Aviation Forum Iran Aviation Forum Iran Aviation Forum Iran Aviation Forum