2018/10/08، 12:11 PM
هواپیمایی فلایت چک، هواپیمایی است که به طور مداوم بین تمام فرودگاههای فعال در کشور پرواز کند و شرایط آنها را برای ایمنی و مراقبت از پرواز تایید کند. موضوعی که میتواند چه از نظر اقتصادی و چه از نظر نظامی و امنیتی برای کشور به شدت مهم و اساسی باشد.
تنها هواپیمای جت فالکن و فلایت چک ایران ساعت 18و 46 دقیقه روز 12 اسفند ماه سال 1392 به علت نقص فنی در اطراف آب های جزیره کیش سقوط کرد.
این هواپیما وظیفه سرککشی به کلیه فرودگاههای کشور را دارد تا با پرواز در ارتفاعهای مختلف، نقاط و نشانهای جغرافیایی، اطلاعات پرواز، تجهیزات ناوبری و کمکناوبری را به طور دقیق بررسی کرده و وضعیت فرودگاه را مشخص کند.
تنها هواپیمای جت فالکن و فلایت چک ایران ساعت 18و 46 دقیقه روز 12 اسفند ماه سال 1392 به علت نقص فنی در اطراف آب های جزیره کیش سقوط کرد.
با سقوط این فلایت چک ،سازمان هواپیمایی کشوری تنها هواپیمای کنترل سیستم های پروازهای فرودگاه های کشور را از دست داد و این شرکت مجبور شد از اسفند ماه سال 1392 برای کنترل سیستم های پروازی از هواپیمای اجاره ای فلایت چک یکی از کشورهای همسایه استفاده کند.
نقل قول: متخصصان واحد بررسي پرواز به سه گروه تقسيم ميشوند:
1- خلبانان بازرسي پرواز
2- مهندسان بازرسي پرواز
3- مهندسان اويونيك و كاليبراسيون
خلبانان فلايت چك:
اين گروه شامل يك نفر خلبان و يك كمك خلبان واجد شرايط جهت پرواز با جت فالكون فلايت چك ميباشد . افراد اين گروه ضمن دارا بودن گواهينامه تايپ جت فالكون 20 ، پس از گذراندن دوره هاي آموزش پروازي فلايت چك و طي دوره كانتر پارت پروازي تحت نظر خلبانان مجرب بازرسي پرواز و موفقيت در تست پروازي و دريافت مجوز لازم ميتوانند در عمليات فلايت چك شركت نمايند.
گفته ميشود خانم شهلا ده بزرگي مدتي خلبان و مسوول واحد فلايت چك بوده اند.
مهندسان بازرسي پرواز :
اين گروه شامل مهندسان آموزش ديده و با تجربه اي در قالب تيم كار ي خواهند بود كه از ميان دارندگان ليسانس الكترونيك هواپيمايي و يا الكترونيك انتخاب و پس از گذراندن دوره هاي آموزش زميني به صورت كانتر پارت در پرواز هاي بازرسي تحت نظر كارشناسان با تجربه انجام وظيفه خواهند نمود.وظايفي كه يك مهندس بازرسي پرواز بعهده دارد عبارتند از:
1- بررسي و تحقيق در زمينه پديده هاي نوين سيستمهاي ناوبري و ارتباطي و گسترش تجهيزات سيستمهاي ناوبري و راديويي هواپيماي.
2- انجام فلايت چك بمنظور بازرسي دوره اي از كليه دستگاههاي كمك ناوبري داخل كشور از قبيلVOR, DVOR,VORDME,DME, TACAN,RADAR,ILS,PAPIو DFبمنظور بررسي صحت كاركرد آنها بر ساس استانداردهاي بين المللي ايكائو ( سند شماره 8071 ) .
3- بررسي نقشه هاي هوايي و تجزيه و تحليل محاسبات مربوط به پخش امواج دستگاههاي ناوبري زميني و تنظيم گزارش هاي بازرسي پروازي در فرم هاي مخصوص و اعلام آن به اداره مراقبت پرواز.
بازرسي هاي مذكور به صورت دوره اي ( معمولا" 2 ،6،3 ماهه و يكساله) انجام ميشود.
مهندسان اويونيك و كاليبراسيون:
اين مهندسان نيز همانند سايرمهندسان فلايت چك بايد داراي مدرك كارشناسي و يا كارداني در رشته هاي اويونيك و الكترونيك باشند و پس از گذراندن دوره و اخذ مجوز هاي لازم در اين واحد شروع بكار نمايند. وظايف اين گروه به شرح زير ميباشد:
1-تعمير و نگهداري و كاليبراسيون گيرنده هاي ناوبري هواپيما و پانل مخصوص آن و دستگاه ركوردر هواپيماي فلايت چك .
2- شركت در عمليات فلايت چك در قسمت Positon Fixing و رهگيري هواپيماي فلايت چك با دوربين تئودوليت.( مهندس مربوطه در نزديكي دستگاه كمك ناوبري زميني مستقر ميشود.)
اهم فعاليت هاي واحد فلايت چك به شرح ذيل است:
1- بازرسي و آزمايش زميني و پروازي جهت تعيين محل مناسب نصب دستگاه جديد ( Site Evaluation )
2- بازرسي و آزمايش زميني و پروازي پس از نصب دستگاه ( Commissioning )
3- بازرسي و آزمايش زميني و پروازي دوره اي .
4- باررسي و آزمايش زميني و پروازي ويژه ( Spesial ). اين بازرسي پس از انجام تعميرات بر روي دستگاه، وقوع سانحه در حوزه فعاليت آن دستگاه و يا دريافت گزارش مبني بر عدم كاركرد مطلوب آن دستگاه انجام ميگيرد.
5- بررسي و چك دستورالعملهاي ورودي و خروجي فرودگاهها كه توسط اداره مراقبت پرواز تهيه شده است.
نقل قول: حدود ۲۱ ماه پس از سقوط مرگبار هواپیمای فالکن سازمان هواپیمایی در جزیره کیش مدیرعامل شرکت مادر تخصصی قطعات هوایی کشور از ورود هواپیمای فلایتچک دانمارکی برای کنترل تجهیزات ناوبری فرودگاهها به کشور خبر داد.
این هواپیمای فلایت چک مدل کینگ ایر 350 ساخت شرکت "بیچکرفت" در سال 2013 است که تا پیش از ورود به ایران در بخش هوانوردی کشور دانمارک فعال بوده است.