Iran Aviation Forum

امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Transponder هواپیماهای بازرگانی و نحوه عملکرد هر یک از سوئیچ ها
#1
با سلام خدمت دوستان عزیز

امروز میخوایم به معرفی Transponder هواپیماهای بازرگانی و نحوه عملکرد هر یک از دکمه ها و یا سوئیچ های آن بپردازیم.


[تصویر:  bnds5m51j49nca8del9t.jpg]

از سوئیچ ABOVE و BELOW شروع میکنیم

وقتی که این سوئیچ روی ABOVE قرار داشته باشد ترافیکای پروازی 9900 فیت بالا و 2700 فیت پایین هواپیمای ما رو نمایش خواهد داد
وقتی که این سوئیچ روی MID Position یا N قرار داشته باشد ترافیکای پروازی 2700 فیت بالا و 2700 فیت پایین هواپیمای ما رو نمایش خواهد داد
وقتی که این سوئیچ روی BELOW قرار داشته باشد ترافیکای پروازی 2700 فیت بالا و 9900 فیت پایین هواپیمای ما رو نمایش خواهد داد

سوئیچ مهم بعدی ABS و REL هست که برای خیلی ها سوال پیش میاد که کارش چیست!

وقتی این سوئیچ رو ABS هست اطلاعات ارتفاع ترافیک های پروازی را به صورت سه رقمی و از سطح دریاهای آزاد نمایش می دهد
و وقتی روی REL باشد اختلاف ارتفاع بین هواپیمای ما و هواپیمای دیگر را به صورت دو رقمی نمایش خواهد داد

سوئیچ بعدی TEST STBY XPDR TA TA/RA

موقعیت TEST که برای تست سیستم هست
موقعیت STBY سیستم رو در حالت استنبای قرار خواهد داد و نه برای ما کد شناسایی رو ارسال خواهد کرد و نه اطلاعات ترافیک ها را به ما خواهد داد
در پوزیشن XPDR دستگاه Transponder ما روشن خواهد شد و کد شناسایی یا همان Squawk Code ما را ارسال خواهد کرد
موقعیت بعدی TA یا Traffic Advisory هست که در این حالت اطلاعات ترافیک ها را به ما خواهد داد و اطلاعات موقعیت ما رو هم برای سایر هواپیماها ارسال خواهد کرد
موقعیت آخر هم TA/RA یا Traffic Advisory و Resolution Advisory هست که علاوه بر نمایش اطلاعات ترافیک های پروازی در صورت خطر برخورد دو هواپیما به هم به شما دستور انجام مانور پروازی جهت جلوگیری از برخورد را خواهد داد

سوئیچ IDENT هم در صورت فشردن سیگنالی را برای کنترلرها ارسال میکند که شناسایی شما رو برای اونها آسانتر خواهد کرد

سوئیچ L و R هم که جهت انتخاب بین دو سیستم Transponder هست که در صورت خرابی یکی اون یکی میتواند تمام وظایف رو به درستی انجام دهد
اما معمولا اگر Auto Pilot 1 اکتیو باشه روی L و اگر Auto Pilot 2 اکتیو باشه روی R قرار میگیره تا اطلاعات دقیق تری رو ارسال کند

ناب وسط هم که جهت ست کردن کد شناسایی یا همان Squawk code مورد استفاده قرار میگیرد
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مقايسه ى نحوه ى عملكرد و حركت سطوح فرامين در هواپيماهاى قديمى و هواپيماهاى امروزى Nima1985 0 8,509 2016/05/07، 07:14 PM
آخرین ارسال: Nima1985

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان
Iran Aviation Forum Iran Aviation Forum Iran Aviation Forum Iran Aviation Forum